Perioada în care copilul trece într-o nouă etapă este una plină de emoţii, atât pentru părinţi, cât şi pentru copil. De aceea este esenţial ca micuţul să nu simtă că trece singur prin schimbarea la care este supus, ci este susţinut şi înţeles de cei din jurul sau, în special de familie.
Copiii sunt foarte sensibili, ei participă activ şi se implică în schimbările care au loc în jurul lor.
Trecerea de la grădiniţă la şcoală constituie pentru copil o situaţie generatoare de stres. Noi colegi, o nouă locaţie, un nou program, noi reguli sunt modificări cărora acesta trebuie să le facă faţă.
Copii nu ştiu să gestioneze situaţiile tensionate la care sunt supuşi şi dezvoltă diverse manifestări fizice şi psihologice.
Dintre manifestările fizice, printre cele mai frecvente pe care este recomandat să le iei în considerare sunt: tulburările de somn, durerile de burtică şi de cap, lipsa poftei de mâncare.
Manifestările psihologice provocate de stres se manifestă în cazul copiilor prin schimbări bruşte de natura: plânsului excesiv, ţipetelor, coşmarurilor, lipsa atenţiei şi concentrării, tendinţei de izolare, reacţii exagerate.
Este important să monitorizezi cu atenţie copilul şi să vezi dacă pe lângă aceste semne mai apar şi alte simptome, asociate diverselor boli, însă iată şi câteva recomandări bune de luat în seamă în perioada de tranziție a copilului de la grădiniţă la şcoală:
- Dezvoltă o atitudine pozitivă a copilului faţă de şcoală;
- Pregăteşte psihologic copilul pentru şcoală;
- Ai grijă să menţii un mediu familial stabil;
- Ai răbdare în trasarea standardelor înalte pentru şcoală.